Llengua
clics
514
jamacor

Val la pena passar un cap de setmana a Pallerols de Rialb (Lleida Espanya)

Cap de setmana a Pallerols

Val la pena passar un cap de setmana a Pallerols

A la Cabana de Sant Rafel

El cap de setmana del 21 i 22 de gener vam fer una estada a Pallerols. Algunes de nosaltres vam estar col·laborant alguns estius en la neteja i restauració de l'església i la rectoria de Pallerols i per això ens feia tanta il·lusió poder-hi ser una altra vegada.

Vam arribar el dissabte per la nit i en Mariano, d'Organyà, ens va rebre per ensenyar-nos tota la part històrica de la rectoria que s'ha reconstruït. Alguna no l'havia vist mai i a totes ens va agradar molt. El que més ens va impactar va ser veure en directe el "forn" on sant Josepmaria va passar la dolorosa nit del 21 al 22 de novembre de 1937, juntament amb els altres expedicionaris que l'acompanyaven en el seu camí cap a Andorra.

També vam recordar amb molt d'afecte l'última estada de Mons. Javier Echevarría, quan va venir a beneir la rectoria. De fet, durant el camí, vam escoltar una altra vegada les paraules que ens va dirigir a Pallerols el setembre de 2015.

Vam passar la nit al refugi. Abans de dormir vam llegir uns fragments del llibre "El pas dels Pirineus", la part on estan recollits els documents històrics que corresponen a la nit que varen passar a Pallerols.

Davant l'església de Pallerols
En el refugi de la rectoria
Pujant a la Cabana de Sant Rafel
Fotografía de la Verge del Pilar que està a la Cabana de Sant Rafel
Dibuix de la Mare de Déu del Roser de Pallerols
L'endemà ens vam llevar de bon matí per veure sortir el sol. Tot i que feia fred i hi havien alguns núvols, el paisatge i el silenci que hi havia eren impressionants. Després vam entrar a l'església per saludar la Mare de Déu del Roser i vam llegir una mica més dels documents històrics recollits en el llibre "El pas dels Pirineus".

Després vam marxar cap a Ponts per anar a Missa de 10:00. Ens va sorprendre que a l'homilia el capellà va demanar oracions pel Congrés Electiu que estava tenint lloc a Roma per l'elecció del nou Prelat de l'Opus Dei. Després de la Missa li vam donar les gràcies.

A Ponts vam comprar un croissant de xocolata gegant per dur-lo a casa. Després vam tornar al refugi i allà vam esmorzar xocolata calenta mentre fèiem una animada tertúlia.

Després vam anar a la Cabana de Sant Rafael. Allà ens va fer molta il·lusió trobar una imatge de la Mare de Déu del Pilar amb unes paraules de sant Josepmaria que deien que aquella imatge era la que van tenir a la cabana durant els dies que van sojornà allà. Vam estar-hi una bona estona i després vam tornar al refugi per dinar.

Abans d'emprendre el viatge de tornada a casa, vam tornar a l'església per acomiadar-nos de la Mare de Déu del Roser i demanar-li per tot. Amb ocasió d'aquesta trobada vam voler fer un recordatori amb un dibuix de la Verge de Pallerols que es pot veure a la foto que adjuntem.

La Festa de la Trobada de la Rosa commemora un dia molt assenyalat en la vida de sant Josepmaria i de l’Opus Dei.

En aquesta festa es recorda que san Josepmaria va viure una tribulació interior molt gran a la nit que va dormir a la casa rectoral de l’ermita i parròquia de Pallerols. Sant Josepmaria no sabia si feia bé en fugir d'Espanya, on deixava part del membres de l’Obra i la seva pròpia família. “Va passar una nit plorant i resant” i va demanar a la Mare de Déu que li digués si feia be continuar cap a Andorra.

Al matí del dia següent sant Josepmaria baixà a la capella, on trobà, a terra, una rosa de fusta que devia ser de la Mare de Déu del Roser. Ell hi va veure la mà de la Mare de Déu en aquella rosa. La seva angoixa es transformà immediatament en una gran alegria i va continuar el camí cap a Andorra sabent que feia la voluntat de Déu.

Testimoni d'algun dels allotjats en Pallerols:

Una experiència inoblidable

En unes hores vam poder reviure els mateixos esdeveniments que va experimentar sant Josepmaria entre els dies 19 al 28 de novembre de 1937. A part de visitar personalment els mateixos llocs on sant Josepmaria va estar durant aquests 10 dies, vam poder llegir els relats que van escriure els mateixos expedicionaris, i que estan recollits en el llibre "Entre la noche y la esperanza", de Editorial Milenio. Per fer-se una idea d'aquell moment històric pot llegir VÁZQUEZ DE PRADA, Andrés. El Fundador del Opus Dei. Tomo II. Capítulo IX: Guerra y Revolución: en espera de ser evacuados y Capítulo X: Camino de liberación .

Vídeo: El paso de san Josemaría por los Pirineos (1937)

Resum

a) Del 10 d'octubre de 1937 al 19 de novembre de 1937: 41 dies a Barcelona.
b) Del 19 de novembre al 2 de desembre: 13 dies, de Peramola a Andorra. En total caminaren uns 100 km, superant un desnivell acumulat d'uns 9.000 metres.
c) Del 2 al 10 de desembre: 9 dies a Andorra bloquejats per la neu.
d) Dia 11 de desembre Missa a Lourdes i travessar la frontera espanyola per Hendaya.Amb un salconduit vàlid per a 24 hores. Mira el recorregut fins Lourdes en aquest mapa, i des de Lourdes fins Hendaia, en aquest altre mapa.

Pallerols de Rialb, Lleida (Catalunya, Espanya)

Film: There be Dragons - Encontrarás Dragones

Arising out of the horror of the Spanish Civil War, a candidate for canonization is investigated by a journalist who discovers his own estranged father had a deep, dark and devastating connection to the saint's life.

En anglès, SUBTITULADA en espanyol. La podran entendre tots i us ajudarà a comprendre la guerra civil espanyola (1936-39), i la maldat per extirpar el cristianisme d'Espanya.

Relat detallat de la travessia que va fer sant Josepmaria Escrivà l'any 1937, a través de les muntanyes Pirineus.

1ª part: "Els preparatius". Context i antecedents de l'expedició en la guerra civil
2ª part: "Cap als boscos". Preparatius i acostament a la zona del pas
3ª part: "Camí d'Andorra", marxa cap a la zona lliure

Com arribar a Pallerols de Rialb?
En aquest enllaç té el mapa de la zona, i el recorregut per les carreteres més pròximes.
Les coordenades són: 42 ° 02 '16 "N, 1 ° 12' 53" E.
Alçada sobre el nivell del mar: 815 msnm.